Oversat fra den Katolske Encyclopedi.
Reprise.
Søndag (Day of the Sun), som navnet på den første dag i ugen, er afledt fra Egyptisk astrologi. De syv planeter, der er kendt for os som Saturn, Jupiter, Mars, Solen, Venus, Merkur og Månen, havde hver en time på dagen, der var tildelt dem, og den planet, der var regent i den første time af en hvilken som helst dag i ugen, gav navn til denne dag.
Under første og andet århundrede blev syv-dages ugen indført i Rom fra Ægypten, og de Romerske navne på planeterne blev givet til hver efterfølgende dag.
De Germanske nationer synes at have optaget ugen som inddeling af tiden fra Romerne, men de ændrede de Romerske navne til de tilsvarende Germanske guder. Derfor dør Solis og bliver til Søndag (tysk, Sonntag ).
Søndag var den første dag i ugen efter den Jødiske beregnings-metode, men for de kristne begyndte den i Apostolsk tid at træde i stedet for den Jødiske Sabbat som den dag, der var afsat til den offentlige og højtidelige tilbedelse af Gud. Denne praksis med at mødes på den første dag i ugen for at fejre det Eukaristiske offer er angivet i ApG 20:7 og 1 Kor 16:2. I Åb 1:10 kaldes den Herrens dag. I Didak (14) er dette påbud givet: "Kom sammen på Herrens dag, bryd brødet og skænk tak (tilbyd Eukaristien) efter at have bekendt jeres synder, for at jeres offer kan være rent".
St. Ignatius (Ep. ad Magnes. ix) taler om kristne, som "ikke længere efterlever Sabbatten, men lever i overholdelse af Herrens dag, på hvilken også Vort Liv opstod". I Barnabas’ Brev (XV) kan vi læse: ”Hvorfor også vi bibeholder den ottende dag (dvs. den første dag i ugen) med glæde - den dag, hvor Jesus opstod fra de døde".
St. Justin er den første kristne forfatter, der kalder dagen ”Søndag” (I APOL., LXVII) i den berømte passage, hvor han beskriver den tilbedelse, der ofres til Gud af de tidlige kristne på denne dag. Det faktum, at de samledes og tilbød offentlige gudstjenester om Søndagen, nødvendiggjorde en vis hvile fra arbejdet den pågældende dag.
Den første forfatter (202), der udtrykkeligt nævner Søndags-hvilen, skriver: "Vi bør dog (ligesom traditionen har lært os), på dagen for Herrens opstandelse med bekymring og omsorg vogte os - ikke blot for knælen - men for enhver kropsholdning og ethvert embede, og udskyde selv vore forretninger, så vi ikke giver rum for djævelen" ("De orat ", XXIII, jf..". Ad nation ", jeg, xiii".. Apolog "xvi).
Disse og lignende indikationer viser, at praksis og tradition i løbet af de første tre århundreder havde indviet Søndagen til offentlig tilbedelse af Gud ved at høre Messen og hvile fra arbejdet. Ved begyndelsen af det fjerde århundrede begyndte den positive lovgivning - både hos gejstlige og civile - at gøre disse opgaver mere konkrete. ElviraRådet (300) forordnede: "Hvis nogen i byen undlader at komme til kirken tre søndage, så lad ham blive ekskommunikeret en kort tid, så han kan blive irettesat" (xxi).
I de Apostoliske forfatninger, som hører til i slutningen af det fjerde århundrede, er både høringen af Messen og hvilen fra arbejde ordineret, og forskriften henføres til apostlene. Den udtrykkelige undervisning hos Kristus og St. Paul forhindrede de tidlige kristne i at falde i udskejelser som den Jødiske Sabbatarianisme i overholdelse af Søndagen, og alligevel underviser St. Cæsarius i Arles i det sjette århundrede om, at de hellige Doktorer i Kirken havde dekreteret, at hele herligheden fra den Jødiske Sabbat var blevet overført til Søndagen, og at kristne skulle holde Søndagen hellig på samme måde som Jøderne var blevet befalet at holde Sabbatten hellig. Han insisterede især på, at folk skulle høre hele Messen og ikke forlade kirken, efter at Epistelen og Evangeliet var blevet læst.
Han lærte dem, at de skulle komme til Vesper og tilbringe resten af dagen med from læsning og bøn. Ligesom med den Jødiske Sabbat begyndte helligholdelsen af den kristne Søndag ved solnedgang om Lørdagen og varede indtil den samme tid om Søndagen. Indtil for ganske nyligt lærte nogle teologer, at det var en forpligtelse - under smerten ved tilgivelig synd - at hjælpe til ved aftensang samt høre Messen, men udtalelsen hviler ikke på noget bestemt fundament og er nu i almindelighed forladt.
Den fælles udtalelse understreger, at selvom det sømmer sig særdeles meget at være til stede ved Vesper om Søndagen, er der ingen strenge forpligtelse til at være til stede. Den metode, der regner Søndag fra solnedgang til solnedgang, fortsatte nogle steder indtil det syttende århundrede, men siden Middelalderen er den metode, der regner fra midnat til midnat, i almindelighed blevet fulgt.
Da menigheds-systemet blev indført, blev lægfolket belært om, at de skulle høre Messen og forkyndelsen af Guds Ord om Søndagen i deres sognekirker. Men mod slutningen af det trettende århundrede begyndte Munkene at lære, at forskriften om at høre Messen kan opfyldes ved at høre den i deres egen kirke, og efter lange og svære kampe blev det udtrykkeligt tilladt af Pavestolen.
Forpligtelsen til hvile fra arbejdet om Søndagen var i nogen grad udefineret i flere århundreder. Et råd i Laodikea, der blev afholdt i slutningen af det fjerde århundrede, var tilfreds med at foreskrive, at på Herrens dag skulle den troende i videst mulig omfang afholde sig fra arbejde.
I begyndelsen af det sjette århundrede viste St. Cæsarius og andre, som vi har set, en tilbøjelighed til at anvende loven for den Jødiske Sabbat til overholdelse af en kristen Søndag. Rådet, som fandt sted i Orléans i 538, fordømte denne tendens som Jødisk og ikke-kristen.
Fra det ottende århundrede begyndte loven at blive formuleret, som den eksisterer i nutiden, og de lokale råd forbød underdanigt arbejde, offentlig køb og salg, at pledere ved domstolene samt en offentlig og højtidelig aflæggelse af en ed.
Der er megen civil lovgivning om hviletid om Søndagen side om side med den kirkelige. Det begyndte med et edikt af Kejser Konstantin - den første kristne kejser, der forbød dommere og byens borgere at arbejde om Søndagen. Han gjorde en undtagelse med hensyn til landbruget. Brud på loven om hviletid om Søndagen blev af den Angelsaksiske lovgivning i England straffet på linie med andre forbrydelser og forseelser.
Efter reformationen - under puritansk indflydelse - blev mange love vedtaget i England, hvis virkning stadig ses i strengheden i den Engelske Sabbat. Endnu mere er dette tilfældet i Skotland. Der er ingen føderal lovgivning i USA om overholdelse af Søndagen, men næsten alle stater i USA har vedtægter med tendens til at hæmme unødvendigt arbejde og begrænse spiritushandelen. I andre henseender udviser lovgivningen på dette område betydelige variationer i de forskellige stater.
På kontinentet, Europa, er der i de senere år blevet vedtaget adskillige love i retning af at håndhæve overholdelsen af hviletid om Søndagen til gavn for arbejderne.